Bedrijfsnoodplan

Waarom een (bedrijfs-) noodplan?

In elk bedrijf kan wat gebeuren. Brand, een ongeval, een bezoeker die onwel wordt, etc. Hoe handel je dan? Wie moeten er worden gewaarschuwd? Wie onderneemt welke acties? Om de negatieve gevolgen van een noodsituatie zoveel mogelijk te beperken, voor de eigen bedrijfsvoering, werknemers, bezoekers en/of omwonenden is een bedrijfsnoodplan onontbeerlijk. Soms wordt een bedrijfsnoodplan verplicht gesteld door de overheid of andere instanties, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een gebruik(er)svergunning. Naast de veiligheid van mensen is ook de continuïteit van de bedrijfsvoering van belang. In eerste instantie zal er bij het opstellen van een plan gericht gekeken moeten worden naar de veiligheidseisen die aan het gebouw en gebruik hiervan gesteld kunnen worden en ook hoe de brandbestrijding geregeld is. Tevens is het van groot belang dat de verantwoordelijkheden, taken en procedures worden vastgelegd in een plan. Planvorming is dus essentieel en dient er o.a. voor om taken en bevoegdheden van alle betrokkenen in beeld te brengen. Het plan zal ter goedkeuring en in overleg worden voorgelegd aan de keurende instantie (vaak de brandweer). Eventuele opmerkingen zullen worden verwerkt waarna het plan definitief kan worden gemaakt.

Doel van een bedrijfsnoodplan?

Het doel is maatregelen te treffen en voorzieningen te creëren om adequaat te kunnen optreden bij calamiteiten. De maatregelen en voorzieningen zijn erop gericht om:
– de omvang van de gebeurtenis zo beperkt mogelijk te houden;
– hulpverlening zo adequaat mogelijk te organiseren;
– schade te beperken;
– de normale situatie zo snel mogelijk te herstellen.

Wat is een bedrijfsnoodplan?

De termen calamiteitenplan, noodplan en het ontruimingsplan worden veelvuldig door elkaar gebruikt. Een noodplan of calamiteitenplan is feitelijk een verzameling van alle procedures die gevolgd dienen te worden bij een calamiteit. Onderdeel van dit noodplan is het ontruimingsplan. Voor publieksgebouwen is een richtlijn opgesteld, NTA-8112, waarin beschreven staat hoe men op een snelle doch veilige manier bij een calamiteit weg kan komen, maar ook hoe door eigen werknemers de ontruiming in gang kan worden gezet voordat er professionele hulp ter plaatse is.

Het opstellen van een bedrijfsnoodplan:

Een noodplan is geen doel op zich maar een middel om noodsituaties in een bedrijf te bestrijden en beheersen.

Stap 1: Inventarisatie noodsituaties:
Door middel van een risico-inventarisatie en -evaluatie, brandveiligheidsaudit, eventueel overleg met de
brandweer wordt in kaart gebracht welke risico’s aanwezig zijn, en welke mogelijke noodsituaties op kunnen treden.

Stap 2: BHV-Organisatie:
Welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn nodig om de noodsituaties te kunnen bestrijden en beheersen? Er zullen bedrijfshulpverleners moeten worden aangewezen (zie: Opleidingen BHV ).

Stap 3: Opstellen noodplan:
In het noodplan kunnen worden opgenomen:
– Overzicht veiligheidsvoorzieningen
– Vastlegging BHV-organisatie
– Calamiteitenplan (noodprocedures)
– Ontruimingsplan
– Aanvalsplan
– Oefenplan

Stap 4: Oefening en evaluatie:
Het is noodzakelijk om periodiek te oefenen, en de bevindingen te evalueren, zodat eventueel procedures kunnen worden bijgesteld. Dit kan op veel manieren.

Neem contact met mij op om deskundig advies te krijgen.